Dažnai klausomės ne tam, kad suprastume, bet kad pasiruoštume atsakymą.
Šis įprotis dialogą paverčia dviem lygiagrečiais monologais ir atima iš mūsų tikrą ryšį su pašnekovu, praneša korespondentas.
Aktyvus klausymasis – tai sąmoningas procesas, kurio metu visą dėmesį sutelkiame į kito asmens jausmų ir minčių supratimą. Tam reikia atsisakyti automatinių reakcijų ir peržengti savo ego.
Nuotrauka: Pixabay
Pagrindinė kliūtis giliam įsiklausymui yra mūsų nuolatinis vidinis vertinimas ir noras iš karto pasiūlyti sprendimą. Duodami patarimus nesąmoningai užimame viršaus poziciją, atimdami iš pašnekovo galimybę savarankiškai suprasti situaciją.
Smegenys poreikį reaguoti suvokia kaip sudėtingą užduotį, reikalaujančią protinių išteklių. Kol galvojame apie savo atsakymą, fiziškai negalime visiškai apdoroti kalbėtojo žodžių, praleisdami svarbius niuansus ir emocijas.
Empatiškas klausymasis sukuria psichologinį saugumą, nes leidžia žmogui jaustis priimtam ir vertinamam. Kai mūsų klausomasi be vertinimo ir pertraukinėjimo, intuityviai atsiveriame giliau, atskleisdami tikrąją problemos šaknį.
Viena iš pagrindinių technikų yra verbalizavimas – pasakytų žodžių prasmės perpasakojimas savais žodžiais. Šis paprastas metodas leidžia patikrinti, ar teisingai supratote, ir parodo tikrą įsitraukimą į dialogą.
Kita galinga priemonė – jausmų atspindėjimas, kai įvardijate emociją, kurią, jūsų manymu, jaučia pašnekovas. Toks įvardijimas padeda pašnekovui geriau įsisąmoninti savo vidinę būseną ir sumažinti jausmų intensyvumą.
Menas užduoti atvirus klausimus natūraliai plėtoja pokalbį, skatindamas pašnekovą pasidalyti išsamesniais atsakymais. Klausimai „kas”, „kaip” ir „kodėl” veikia kur kas geriau nei uždari klausimai, reikalaujantys vieno žodžio „taip” arba „ne”.Tyla dialoge nustoja būti nepatogi ir tampa darbo priemone, suteikiančia erdvės mąstyti. Pauzė signalizuoja, kad neskubate ir esate pasirengę palaukti, kol pašnekovas suformuluos savo mintį iki galo.
Reguliari aktyvaus klausymosi praktika smarkiai keičia ne tik asmeninių, bet ir profesinių santykių kokybę. Kolegos ir partneriai pradeda jus suvokti kaip patikimą sąjungininką, o tai stiprina pasitikėjimą ir didina bendro darbo efektyvumą.
Norėdami praktiškai išbandyti šį įgūdį, pradėkite nuo mažų žingsnelių – vieną visą pokalbį per dieną skirkite vien tik nesmerkiančio klausymosi technikai praktikuoti. Palaipsniui dėmesys į tai, ką sako kiti, iš pastangų taps tvariu įpročiu.
Gilus klausymasis – tai tyli dovana, kurią žmonėms galime dovanoti vėl ir vėl. Tam nereikia specialaus pasirengimo, tačiau tai padaro jus išties išmintingu pašnekovu, galinčiu gydyti žaizdas vien savo buvimu.
Taip pat skaitykite
- Kaip prašyti paslaugos: psichologinė technika, užtikrinanti garantuotus rezultatus
- Kaip atpažinti manipuliaciją bendravime: 3 patikimi požymiai, kuriuos dauguma žmonių ignoruoja

